Βουλή: Πέρασε επί της αρχής το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις

Υπέρ η ΝΔ - Κατά ΚΚΕ και ΜέΡΑ25 - Αναμονή από ΣΥΡΙΖΑ

- ΚΙΝΑΛ - Ελληνική Λύση

Του Μάκη Θεοδώση

Με επιτυχία προχώρησε η διαδικασία της πρώτης ανάγνωσης των διατάξεων του νομοσχεδίου για τις δημόσιες συμβάσεις, στις επιτροπές Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής και Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων.

Με τη σύμφωνη γνώμη όλων, οι εμπλεκόμενοι φορείς κατέθεσαν τις απόψεις και τις προτάσεις τους για την αναβάθμιση και λειτουργικότητα του συστήματος δημοσίων συμβάσεων.

Τι είπαν οι φορείς

Ο Κωνσταντίνος Μίχαλος, από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδας, χαιρέτισε «την προσπάθεια του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων να εκσυγχρονίσει τον νόμο για τις δημόσιες συμβάσεις και να τον καταστήσει περισσότερο λειτουργικό και ευέλικτο, ώστε να επιταχύνονται οι σκοποί του με μεγαλύτερη σαφήνεια, διαφάνεια και αποτελεσματικότητα». Ταυτόχρονα όμως εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις για τις εξουσίες που δίνει η κυβέρνηση στο ΤΕΕ και ανησυχία για το ενδεχόμενο οι διατάξεις να οδηγήσουν στη δημιουργία προστριβών στις σχέσεις μεταξύ των Εμποροβιομηχανικών Επιμελητηρίων και του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

Ο Γιώργος Στασινός, από το ΤΕΕ, υπογράμμισε την ανάγκη τροποποίησης του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου για τις δημόσιες συμβάσεις, «προκειμένου η χώρα να επιστρέψει στον δρόμο της ανάκαμψης, προκειμένου να έχουμε ανάπτυξη το επόμενο διάστημα μετά την υγειονομική κρίση». Αναφερόμενος στον ρόλο που ανατίθεται πλέον στο ΤΕΕ, ο κ. Στασινός είπε ότι «είναι ένα στοίχημα για το Τεχνικό Επιμελητήριο, που έχει αποφασίσει όμως να δώσει τη μάχη και να βοηθήσει ώστε να απορροφηθούν ευρωπαϊκοί πόροι όσο το δυνατόν πιο σύντομα».

Ο Μιχάλης Μητσόπουλος, εκ μέρους του ΣΕΒ, χαιρέτισε την προσπάθεια για «την απλοποίηση του πλαισίου, τη μείωση του διοικητικού φόρτου, την επιτάχυνση των διαδικασιών, την ενίσχυση της διαλειτουργικότητας των διαφόρων συστημάτων και μητρώων, τη μείωση του βάρους στο δικαστικό σύστημα».

Ο Σπύρος Μάμαλης, από το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, που είπε ότι το νομοσχέδιο, σε γενικές γραμμές, κινείται σε σωστή κατεύθυνση, τάχθηκε υπέρ της αύξησης του ορίου απευθείας αναθέσεων για υποστήριξη προγραμμάτων ΕΣΠΑ.

Ο Κωνσταντίνος Κόλλιας, εκ μέρους του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, επίσης ανέφερε ότι το νομοσχέδιο κινείται σε θετική κατεύθυνση. Επισήμανε ωστόσο ότι «η έκδοση ενός μεγάλου αριθμού υπουργικών αποφάσεων για την εφαρμογή του νόμου δημιουργεί και τις συνήθεις καθυστερήσεις στην υλοποίησή του».

Ο Σέργιος Λαμπρόπουλος, εκ μέρους του Εθνικού Συμβουλίου Βιομηχανίας Υποδομών και Κατασκευών, είπε ότι το νομοσχέδιο έχει θετικές διατάξεις, όπως ίδρυση ενιαίου συστήματος τεχνικών προδιαγραφών, τιμολόγησης τεχνικών έργων και μελετών καθώς και επίσπευση των απαλλοτριώσεων για κρίσιμα έργα. «Εφόσον ψηφιστεί τελικά το παρόν νομοσχέδιο, θεωρούμε απαραίτητη την πραγματοποίηση σε πανελλήνια κλίμακα συστηματικών ποσοτικών και ποιοτικών ελέγχων των νερών από ανεξάρτητους ιδιωτικούς φορείς συμβούλων μηχανικών, μέσω συμβάσεων ασφαλών πλαισίων, υπό την εποπτεία του υπουργείου Υποδομών», είπε ο κ. Λαμπρόπουλος.

Ο Παναγιώτης Τονιόλος, εκ μέρους του Συνδέσμου Εταιρειών Γραφείων Μελετών, υπογράμμισε ότι ο ρόλος των μελετητών και των επιβλεπόντων πρέπει να είναι ισχυρός, ανεξαρτήτως του κατασκευαστή και συνδεδεμένος με τον κύριο του έργου. «Η ευρεία υιοθέτηση του συστήματος μελέτη - κατασκευή και η υποβολή προσφορών πριν από την περιβαλλοντική αδειοδότηση, όπως προβλέπεται στο σχέδιο νόμου, δεν αποτελεί την επικρατούσα διεθνώς πρακτική, ούτε στα αμιγώς δημόσια έργα ούτε και στα ιδιωτικά», επισήμανε, ωστόσο πρόσθεσε ότι «πρέπει τουλάχιστον να προβλεφθεί ότι η υποβολή των τεχνικών και οικονομικών προσφορών των υποψήφιων κατασκευαστών θα έπεται της έκδοσης των περιβαλλοντικών όρων».

Ο Εμμανουήλ Βραΐλας, εκ μέρους του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων, χαρακτήρισε σημαντική βελτίωση την πρόβλεψη ίδρυσης ενιαίου συστήματος τεχνικών προδιαγραφών και τιμολόγησης τεχνικών έργων και μελετών, την εισαγωγή του θεσμού του Συμβουλίου Επίλυσης Διαφωνιών, την εισαγωγή του θεσμού της ιδιωτικής επίβλεψης των έργων.

Ο Ιωάννης Κούτρας, εκ μέρους της ΕΑΒ, είπε ότι το νομοσχέδιο έχει αρκετά θετικά σημεία, τονίζοντας πάντως ότι υπάρχει ανάγκη στήριξης της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, και ιδιαίτερα της κρατικής, καθότι αποτελεί στρατηγικό μοχλό επιχειρησιακής αυτάρκειας αλλά και αυτονομίας των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας, η οποία πρέπει να επιβιώσει, αλλά και επιπλέον να αναβαθμιστεί.

Ο Δημήτρης Παπαστεργίου, εκ μέρους της ΚΕΔΕ, επισήμανε ότι με το νομοσχέδιο εισάγεται υποχρέωση της αναθέτουσας αρχής για έργα εκτιμώμενης αξίας άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ να αναρτώνται οι μελέτες κατασκευής του έργου τουλάχιστον δύο μήνες πριν από τη διενέργεια του διαγωνισμού. «Τα περισσότερα έργα των δήμων είναι στο όριο αυτό, είναι κοντά στο εκατομμύριο και πάνω, και φοβόμαστε ότι, παρότι κινείται στη σωστή κατεύθυνση, θα δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις», επισήμανε ωστόσο ο πρόεδρος του ΔΣ της ΚΕΔΕ.

Αποκλεισμό των απαράδεκτα χαμηλών προσφορών για τα έργα κάτω του κοινοτικού ορίου, ουσιαστικά δηλαδή για τα έργα κάτω των πέντε εκατομμυρίων, ζήτησε ο Γιώργος Βλάχος, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ). «Στο νομοσχέδιο γίνεται μια προσπάθεια να δοθεί μια λύση στο θέμα αυτό, αλλά τη θεωρούμε ατελέσφορη», είπε ο κ. Βλάχος. Εξέφρασε επίσης την ανησυχία ότι οι πολλές υπουργικές αποφάσεις που θα απαιτηθούν για την εφαρμογή των νέων διατάξεων θα επιφέρουν σοβαρές καθυστερήσεις στα έργα.

Ο Φάνης Σπανός, εκ μέρους της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος, είπε ότι το νομοσχέδιο είναι ξεκάθαρα σε θετική κατεύθυνση υπέρ της απλοποίησης διαδικασιών, υπέρ της επίσπευσης, υπέρ της δυνατότητας να ωριμάσουν οι ΟΤΑ με ταχύ και πλήρη τρόπο τις μελέτες τους για να υλοποιούν έργα.

Οι ενστάσεις των μηχανικών Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

Στον αντίποδα, ο Δημήτρης Δημόπουλος, πρόεδρος του ΔΣ της Επαγγελματικής και Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών, ζήτησε να αποσυρθούν οι διατάξεις που αφορούν το πειθαρχικό δίκαιο του ΤΕΕ. Οι διατάξεις αυτές «θα μας υποχρεώσουν μέσω δικαστικών αγώνων και άλλων διαδικασιών να αντισταθούμε, διότι με τη βία και χωρίς να ερωτηθούμε, χωρίς να συναινέσουμε, χωρίς να έχουμε τα δικαιώματα που έχουν τα μέλη του ΤΕΕ, θα υπαγόμαστε σε έναν πειθαρχικό φορέα τον οποίο δεν μπορούμε στοιχειωδώς να ελέγξουμε», είπε και τόνισε: «Το ΤΕΕ είναι ένας οργανισμός, ένωση επιχειρηματιών, ένωση μελών που αγωνίζονται για τα συνδικαλιστικά και τα επαγγελματικά τους ενδιαφέροντα. Τα μέλη μας αντιμετωπίζουν καθημερινά στην πράξη κατά την άσκηση του επαγγέλματός τους την αντιπαλότητα του ΤΕΕ».

«Εφαρμογή εθνικής αμυντικής βιομηχανικής στρατηγικής που μέσα από την ανάληψη βιομηχανικού έργου από ελληνικές αμυντικές εταιρείες θα εξασφαλίζει την ασφάλεια εφοδιασμού και την επιχειρησιακή αυτονομία των Ενόπλων Δυνάμεων» ζήτησε ο Ευάγγελος Βερονικιάτης, πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Εταιρειών Αεροδιαστημικής.

«Η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία πρέπει να συμμετέχει με τις βιομηχανικές επιστροφές ή με ανάληψη έργου στο follow up support», ανέφερε ο Αναστάσιος Ροζόλης, πρόεδρος του ΔΣ του Συνδέσμου Ελληνικών Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού.

Το ΤΕΕ αποκτά τεράστια εξουσία - Η αύξηση ορίου απευθείας ανάθεσης έργων εγκυμονεί κινδύνους

«Σήμερα βλέπουμε, στο παρόν προς ψήφιση νομοσχέδιο, τη μετατροπή του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος σε κομβική αναθέτουσα αρχή και υπηρεσία μητρώου ΓΕΜΗ για τεχνικές υπηρεσίες και λοιπά, υποκαθιστώντας τα υπουργεία Υποδομών και Ανάπτυξης, αντίστοιχα. Με τη σχεδιαζόμενη αποκλειστική διαχείριση του ενιαίου ψηφιακού χάρτη, το Τεχνικό Επιμελητήριο αποκτά πλέον μονοπωλιακό χαρακτήρα, αφού ο ενιαίος ψηφιακός χάρτης θα αποτελέσει το εθνικό υπόβαθρο για πολλές κατηγορίες μελετών», ανέφερε ο Χαράλαμπος Θεοδοσιάδης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Εργαζομένων ΥΠΕΧΩΔΕ. Ο κ. Θεοδοσιάδης είπε ότι δεν θα υπάρχει κανένας έλεγχος στα έργα από το κράτος.

Ο Ιωσήφ Αβραμίδης, από τη Διεθνή Διαφάνεια Ελλάδος, χαρακτήρισε προβληματικές, από πλευράς διαφάνειας και λογοδοσίας, διατάξεις του νομοσχεδίου, μεταξύ των οποίων την αύξηση του ορίου απευθείας αναθέσεων από τις 20.000 ευρώ, που είναι σήμερα, στα 30.000 ευρώ για τις προμήθειες και τις υπηρεσίες και στις 60.000 ευρώ για τα έργα. «Τα όρια των απευθείας αναθέσεων έχουν στο παρελθόν χρησιμοποιηθεί και εξακολουθούν να λειτουργούν συχνά ως πηγή διαφθοράς και αδιαφάνειας. Αυτό, λοιπόν, σήμερα εν όψει του ότι μιλάμε για συμβάσεις των 20.000 ευρώ. Αν, λοιπόν, αυξηθεί το όριο αυτό στις 30.000, αυξάνεται ανάλογα ο κίνδυνος διασπάθισης δημόσιου χρήματος και μειώνεται αντιστρόφως ανάλογα η διαφάνεια στις συμβάσεις αυτές», είπε ο κ. Αβραμίδης και αναφέρθηκε και στους ιδιωτικούς φορείς επίβλεψης των έργων, λέγοντας ότι δημιουργεί ζήτημα και «πρέπει να προσεχθεί, ιδιαίτερα από τη στιγμή που μιλάμε για επιλογή ελεγκτικού φορέα από τον ελεγχόμενο, ο οποίος θα είναι υπόχρεος για την καταβολή της αμοιβής του».