Ανυπολόγιστες οι συνέπειες από το «μπλοκάρισμα» του Σουέζ

Το Σουέζ «ξεμπλόκαρε». Η Διώρυγα άνοιξε, αλλά η ζημιά που προκλήθηκε, όσο  το γιγαντιαίο container ship έκοβε στα δύο τον χρυσοφόρο εμπορικό δίαυλο, μοιάζει αρκετά μεγαλύτερη από αυτήν που είχε αρχικά υπολογιστεί

Με δεδομένο, μάλιστα,  ότι σίγουρα θα χρειαστούν κάποιες εβδομάδες ακόμα –άγνωστο πόσες ακριβώς– για να αποκατασταθεί πλήρως η κατάσταση στο σπουδαίο αυτό θαλάσσιο πέρασμα.

Επιμέλεια: Γιάννης Βασιλακόπουλος  

H ανησυχία ναυτιλιακών και εμπορικών κύκλων αλλά και διεθνών οικονομικών παραγόντων εκφράζεται κάθε άλλο παρά κατευνασμένη. Χαρακτηριστικό αυτής της ανησυχίας είναι το ενημερωτικό σημείωμα που διένειμε πριν από λίγα 24ωρα η Maersk, μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων…

Στο σημείωμα που η κορυφαία εταιρεία κοινοποίησε σε πελάτες αλλά και συυναλλασσόμενους μαζί της σημειώνει πως στη διώρυγα έχουν εγκλωβιστεί τρία σκάφη της, άλλα 29 περιμένουν να μπουν στο κανάλι, ενώ έως τώρα 15 σκάφη της έχουν αλλάξει ρότα, κατευθυνόμενα νοτίως της Αφρικής.

«Αξιολογώντας τον αριθμό των σκαφών που έχουν σήμερα συσσωρευτεί, μπορεί να χρειαστεί έξι ή και περισσότερες ημέρες για να περάσει ολόκληρη η σειρά των πλοίων».

Την ίδια ώρα επισημαίνεται από ναυτιλιακούς κύκλους ότι ευνοούνται βεβαίως τα ναύλα στη ναυτιλία λόγω αλλαγής πλεύσης πολλών πλοίων στη μακρά ρότα 15.000 μιλίων γύρω από την Αφρική, ενώ δημιουργείται μεγαλύτερη ζήτηση πλοίων λόγω του «congestion» στο Σουέζ.

Ήδη, οι ναύλοι για τα πετρελαιοφόρα έχουν σχεδόν διπλασιαστεί, η τιμή του πετρελαίου αυξάνεται και, εφόσον η επιχείρηση αποκόλλησης δεν ολοκληρωθεί σύντομα, οι οικονομικές ζημιές σε παγκόσμια κλίμακα μπορεί να ανέρχονται εβδομαδιαίως, σύμφωνα με τους ειδικούς, σε πάνω από 6 δισ. δολάρια.

Ο ενεργειακός κλάδος είναι, σύμφωνα με εκτιμήσεις αξιόπιστων και έγκυρων κύκλων, αυτός που θα δεχτεί τον μεγαλύτερο αντίκτυπο από το αστάθμητο απρόοπτο που νέκρωσε πρόσκαιρα την κίνηση στη διώρυγα.

Πολλά πετρελαιοφόρα μεταφέρουν φορτία από Καζακστάν, Ρωσία, Λιβύη, Αζερμπαϊτζάν, με προορισμό την Ασία. Οι εταιρείες shipping logistics θα επιβαρυνθούν με επιπλέον κόστος για κάθε εβδομάδα καθυστέρησης.

Ο ελληνικός εμπορικός κόσμος εκφράζει πιο εμφατικά την ανησυχία του για το επέκεινα του πρόσκαιρου κλεισίματος της διώρυγας.

«Εφόσον η επιχείρηση αποκόλλησης του γιγαντιαίου container ship στη Διώρυγα του Σουέζ δεν ολοκληρωθεί σύντομα, οι οικονομικές ζημιές σε παγκόσμια κλίμακα μπορεί να ανέρχονται εβδομαδιαίως, σύμφωνα με τους ειδικούς, σε πάνω από 6 δισ. δολάρια».

Αυτό αναφέρει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, σχετικά με το ναυτικό συμβάν στη Διώρυγα του Σουέζ.

Όπως αναφέρει αναλυτικά ο κ. Κορκίδης: «Η προσάραξη του γιγαντιαίου container ship μήκους 400 μέτρων με φορτίο 20.000 TEU, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, δημιουργεί καθυστέρηση δύο εβδομάδων στις αφίξεις στον Πειραιά και άλλα λιμάνια της Μεσογείου, καθώς και 3-4 εβδομάδες επιπλέον χρόνο στις τελικές παραδόσεις εμπορευμάτων».

Ήδη βρίσκονται σε αναμονή 321 πλοία με φορτία συνολικής αξίας περίπου 10 δισ. δολαρίων, ενώ το κόστος του κλεισίματος του Σουέζ εκτιμάται ότι θα κοστίσει παγκοσμίως αρκετά δισ. δολάρια.

Όλα αυτά είναι παράμετροι ενός συμβάντος του οποίου οι προεκτάσεις δεν μπορούν να προβλεφθούν ακόμα πλήρως.

Αξίζει να σημειωθεί πως η Διώρυγα του Σουέζ θεωρείται ο ταχύτερος θαλάσσιος δρόμος ανάμεσα στην Ευρώπη και την Ασία, με αποτέλεσμα η σημασία οποιουδήποτε συμβάντος που αφορά ή συνδέεται με αυτήν να έχει ταχύτατο πολλαπλασιαστή ως προς τις επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ NEWS2U ΣΤΟ INSTAGRAM