Πλειστηριασμοί-πρώτη κατοικία: Τι περιλαμβάνει ο νέος πτωχευτικός

πρώτη κατοικία
EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Ο νέος πτωχευτικός κώδικας της κυβέρνησης λειτουργεί σαν λαιμητόμος για χιλιάδες δανειολήπτες με υποθηκευμένη την πρώτη κατοικία.

Βάσει του νέου νόμου, μετά το τέλος Μαΐου χιλιάδες δάνεια θα περάσουν σε ξένα funds και τότε ο δανειολήπτης δεν θα έχει κανέναν λόγο πάνω στο ακίνητό του.

ΣΠΙΤΙΑ ΑΘΗΝΑ
EUROKINISSI

Είτε θα βγαίνει σε πλειστηριασμό με συνοπτικές διαδικασίες είτε ο ιδιοκτήτης θα καταβάλλει ενοίκιο για την παραμονή του στο σπίτι του, ενώ όταν θα του ορίσει το fund, θα πρέπει αναγκαστικά να προβεί στην αγορά του, χωρίς να συνυπολογίζονται τα χρήματα που μέχρι εκείνη την ώρα θα έχει καταβάλει.

 Όλα αυτά ισχύουν και για όσους δανειολήπτες έχουν αυτή τη στιγμή στα χέρια τους την προσωρινή απόφαση του νόμου Κατσέλη.

Για τους παραπάνω λόγους η μοναδική λύση που προτάθηκε είναι η επίσπευση του τελικού δικαστηρίου του νόμου Κατσέλη, έτσι ώστε οι δανειολήπτες να καταφέρουν να σώσουν ό,τι σώζεται.

Για τον νέο πτωχευτικό μιλά αποκλειστικά στο news2u.gr ο πρόεδρος της Εθνικής Ομοσπονδίας Ενώσεων Προστασίας Πολιτών Καταναλωτών Δανειοληπτών, Ευάγγελος Κρητικός.

Ευάγγελος Κρητικός: «Λαιμητόμος ο καινούριος πτωχευτικός κώδικας»

«Η μάστιγα της πανδημίας του κορονοϊού για δεκάδες χιλιάδες Έλληνες πολίτες εξελίσσεται σε απρόσμενο σωτήρα.

Εάν δεν υπήρχε η πανδημία του κορονοϊού, θα βρίσκονταν ήδη σε εξέλιξη δεκάδες χιλιάδες προγράμματα πλειστηριασμών και κατασχέσεων. Στα κατά τόπους αρμόδια πρωτοδικεία και ειρηνοδικεία θα ήταν κυριολεκτικά χιλιάδες οι αιτήσεις έκδοσης διαταγών πληρωμής από πλευράς τραπεζών, funds, servicers, καθώς επίσης και πιθανότατα θα ήταν και χιλιάδες οι αιτήσεις πτωχεύσεων υπό τη λαιμητόμο του καινούριου πτωχευτικού κώδικα.

ΚΡΗΤΙΚΟΣ
ΠΗΓΗ:www.ekritikos.gr/

Χάρη στην πανδημία του κορονοϊού, έχουν ανασταλεί έως 30 Μαΐου 2021 όλες οι εκτελέσεις των προγραμμάτων πλειστηριασμών καθώς επίσης ανεστάλη και η εφαρμογή της λαιμητόμου του καινούριου πτωχευτικού κώδικα, που, ενώ επρόκειτο να έχει ισχύ της εφαρμογής του από 1/1/2021, η καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής του μετατέθηκε για την 1/7/2021, δίνοντας έτσι ανάσα σωτηρίας και ζωής σε δεκάδες χιλιάδες υποψήφιους πτωχούς.

πλειστηριασμοί
EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

Το μέγεθος του προβλήματος θα εμφανιστεί πλήρως με το τέλος της πανδημίας του κορονοϊού, όταν θα πάψει να ισχύει κάθε μέτρο προστασίας και αναστολής πληρωμών, όπως π.χ. δόσεις ασφαλιστικών ταμείων, δόσεις προς ΔΟΥ, τραπεζικές οφειλές, οφειλές προς παρόχους, προς Οργανισμούς Κοινής Ωφέλειας παρομοίως, όταν θα πάψει να ισχύει το μέτρο της πλήρους ή μερικής απαλλαγής ενοικίων, το μέτρο της αναστολής εργασίας, όταν θα πάψουν να υφίστανται οι επιστρεπτέες προκαταβολές κ.λπ.

«Χιλιάδες νοικοκυριά θα κληθούν να αποπληρώσουν αίφνης οφειλές που προϋπήρχαν της πανδημίας του κορονοϊού, μια τρομακτική σώρευση χρέους»

Στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία, εκατοντάδες χιλιάδες πολύ μικρές, μικρές και μικρομεσαίες οικογενειακές επιχειρήσεις πάσης φύσεως και μορφής καθώς επίσης και εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά θα κληθούν να αποπληρώσουν αίφνης οφειλές που προϋπήρχαν της πανδημίας του κορονοϊού, μια τρομακτική σώρευση χρέους που δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς και τα τρέχοντα έξοδα μετά την πανδημία.

«Όταν στον βάλτο τσακώνονται τα βουβάλια, την πληρώνουν τα βατράχια»

Όπως είναι άμεσα συνεπαγόμενο, όλα τα ανωτέρω είναι αδύνατον να ικανοποιηθούν οικονομικά και να αποπληρωθούν μέσα στο ρευστό και ασταθές οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον που θα επικρατεί τότε σε εθνικό, πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο.

Δεν πρέπει να λησμονούμε ότι η πανδημία απλά επιτάχυνε παγκόσμιες γεωστρατηγικές και γεωπολιτικές εξελίξεις που διαμορφώνονται και εκδηλώνονται μέσα από υψηλής εντάσεως οικονομικούς πολέμους και συγκρούσεις τόσο σε κρατικό όσο και σε εταιρικό επίπεδο.

Αυτονόητο είναι το γεγονός ότι όταν στον βάλτο τσακώνονται τα βουβάλια, την πληρώνουν τα βατράχια. Στη συγκεκριμένη  περίπτωση, τον ρόλο του βατράχου τον υπέχει  η χώρα μας, η Ελλάδα, στο διεθνές στερέωμα.

Είναι αυτονόητο ότι λόγω της πανδημίας δεν θα οδηγηθούν στην πτώχευση μόνο νοικοκυριά και επιχειρήσεις, αλλά δυστυχώς και κρατικές οντότητες τόσο του αναπτυσσόμενου όσο και του υπανάπτυκτου  κόσμου.

Καθοριστικό ρόλο στη χώρα μας θα διαδραματίσει το δυσμενές θεσμικό και νομικό πλαίσιο όπως διαμορφώθηκε τα τελευταία έξι χρόνια.

Μεταξύ 2015-2019 άρχισε η αποξήλωση του νόμου Κατσέλη

Πλέον, συγκεκριμένα τον Αύγουστο του 2015 με το τρίτο μνημόνιο έγινε βίαια εισαγωγή του αγγλοσαξονικού δικαίου, δηλαδή του δικαίου του δανειστή, και κατάργησης στην ουσία του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας όπως ίσχυε έως τότε, ο οποίος ήταν εναρμονισμένος με το ηπειρωτικό δίκαιο, δηλαδή το γαλλογερμανικό, ένα δίκαιο φιλικό προς τον πολίτη.

Αυτό πρακτικά σημαίνει υπέρτερα νομικά δικαιώματα στους δανειστές, συνοπτικές διαδικασίες, πλειστηριασμούς express.

 

«Με βάση το ιδιώνυμο, η οποιαδήποτε διαμαρτυρία εναντίον των πλειστηριασμών, ακόμη και ειρηνική, διώκεται αυτεπάγγελτα από τις κατά τόπους εισαγγελικές αρχές»

 

κινητοποίηση κατά πλειστηριασμών

Την ίδια χρονική περίοδο 2015-2019 άρχισε η αποξήλωση του νόμου Κατσέλη, ο οποίος με τις πρώτες τροποποιήσεις του Σεπτεμβρίου 2015 μετονομάστηκε σε νόμο Σταθάκη, ψηφίστηκαν οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί, προκειμένου να αδρανοποιηθούν οι κοινωνικές αντιδράσεις κατά των πλειστηριασμών, ψηφίστηκε δυστυχώς το ιδιώνυμο, ατυχές γεγονός για την Ελληνική Δημοκρατία, διότι παρόμοια νομοθετήματα ίσχυαν είτε επί Σοβιετικής Ένωσης στο κομμουνιστικό μπλοκ είτε σε στυγνά δικτατορικά καθεστώτα.

Με βάση το ιδιώνυμο, η οποιαδήποτε διαμαρτυρία εναντίον των πλειστηριασμών, ακόμη και ειρηνική, διώκεται αυτεπάγγελτα από τις κατά τόπους εισαγγελικές αρχές, αλλά το πλέον τραγικό στην όλη υπόθεση είναι η εμπλοκή της κρατικής Ασφάλειας προστασίας του δημοκρατικού πολιτεύματος, η οποία αναλαμβάνει και εντοπίζει τους ειρηνικά διαμαρτυρόμενους πολίτες κατά των πλειστηριάσεων.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα δεκάδες Έλληνες πολίτες που διαμαρτύρονταν ειρηνικά κατά των πλειστηριασμών να καλούνται στην κρατική Ασφάλεια για ανάκριση και στη συνέχεια να τους ασκούνται διώξεις κακουργηματικού χαρακτήρα για απόπειρα ανατροπής του δημοκρατικού πολιτεύματος.

 

«Τον Φεβρουάριο του 2018 δόθηκε η χαριστική βολή σε κάθε δίχτυ προστασίας της πρώτης και κύριας κατοικίας»

Αυτά τα τραγικά συνέβησαν στη σύγχρονη, ευρωπαϊκή, δημοκρατική Ελλάδα τη χρονική περίοδο 2018 -2019.

Τον Φεβρουάριο του 2018 δόθηκε η χαριστική βολή σε κάθε δίχτυ προστασίας της πρώτης και κύριας κατοικίας με την οριστική κατάργηση του Ν. 3869/2010, νόμου Κατσέλη όπως τον γνωρίζει ο περισσότερος κόσμος.

 

Δέσμευση της ελληνικής πολιτείας για διενέργεια 130.000 πλειστηριασμών και κατασχέσεων μέσα σε διάστημα τριών ετών

Ο επιθανάτιος βρόγχος σε δεκάδες ελληνικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο 2020, με την ψήφιση του καινούριου πτωχευτικού κώδικα, που αφορά πλέον τους πάντες, δηλαδή νοικοκυριά, συνταξιούχους, αγρότες, ανέργους, πολύτεκνους, ανίατα ασθενείς, μικροεπαγγελματίες, μικροέμπορους κ.λπ., ο οποίος μπορεί να χαρακτηριστεί σαν ένα σπιράλ θανάτου στα χέρια των τραπεζών, funds, εταιρειών ειδικού σκοπού, servicers, δηλαδή των διεθνών καιροσκόπων, κερδοσκόπων και διεθνών τοκογλύφων.

Ευάγγελος Κρητικός
ΠΗΓΗ: www.ekritikos.gr/

Ο ελληνικός πτωχευτικός κώδικας, όπως ψηφίστηκε και διαμορφώθηκε, αποτελεί το πλέον αυστηρό θεσμικό πλαίσιο πανευρωπαϊκά.

Επίσης, τη χρονική περίοδο 2018-2019 ανελήφθη δέσμευση της ελληνικής πολιτείας για διενέργεια 130.000 πλειστηριασμών και κατασχέσεων μέσα σε διάστημα τριών ετών.

Από 1 Ιουλίου 2021 δεκάδες χιλιάδες ακίνητα θα αλλάξουν χέρια

Πρακτικά, αυτό σημαίνει, λόγω και του γεγονότος της πανδημίας, ότι από 1 Ιουλίου 2021 με την επαναφορά της ομαλότητας έως και τέλη 2022 δεκάδες χιλιάδες ακίνητα, ως επί το πλείστον των πλέον ευάλωτων και ασθενέστερων οικονομικά και επαγγελματικά πληθυσμιακών ομάδων, θα αλλάξουν χέρια.

Οι βασικότερες ενστάσεις και βάσιμοι προβληματισμοί που εκφράζονται για τον καινούριο πτωχευτικό κώδικα εντοπίζονται στα ακόλουθα σημεία:

 

  • Πρώτο σημείο προβληματισμού αποτελεί το στάδιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού, καθότι δεν υπέχει το σημείο της υποχρεωτικότητας τόσο προς τη συμμετοχή όσο και προς τα αποτελέσματα που παράγει, με αποτέλεσμα να είναι ετεροβαρές και δυσανάλογο για την ασθενέστερη πλευρά, δηλαδή αυτήν των δανειοληπτών.
  • Το στάδιο ενός εξωδικαστικού συμβιβασμού, ο οποίος θα υπόκειται στον έλεγχο της δικαστικής αρχής, είναι αναγκαίο και θα πρέπει να θεσμοθετηθεί το συντομότερο δυνατόν, για τον λόγο ότι είναι η μοναδική διασφάλιση του εμπόρου ή του υπερχρεωμένου ιδιώτη ότι δεν θα χάσει την κατοικία του, τη στιγμή μάλιστα που δεν υπάρχει διάταξη για την προστασία της κύριας κατοικίας στο επόμενο στάδιο, που είναι η κήρυξη της πτωχεύσεως και η υλοποίηση της εκκαθάρισης της περιουσίας του πτωχευμένου φυσικού προσώπου.
  • Πέραν της δυνατότητας του ελέγχου του εξωδικαστικού συμβιβασμού από το δικαστήριο με βάση τα κριτήρια της καλής πίστεως και των χρηστών συναλλακτικών ηθών, κρίνεται ότι ο νέος πτωχευτικός κώδικας θα πρέπει να προβλέπει αυτοδίκαιη αναστολή των ατομικών καταδιωκτικών μέτρων και αναστολή της εκτέλεσης (κάτι που σήμερον δεν ισχύει) κατά του εμπόρου ή υπερχρεωμένου ιδιώτη και της περιουσίας του μέχρι να υπογραφεί η εξωδικαστική ρύθμιση και σε περίπτωση προσφυγής του υπερχρεωμένου στο δικαστήριο, αναστολή των καταδιωκτικών μέτρων και τυχόν εκτελέσεως μέχρι να εκδοθεί τελεσίδικη απόφαση επί της αιτήσεως, που θα αποφαίνεται για το εύλογο της προτεινόμενης ρύθμισης.
  • Εκείνο που επίσης  λείπει από τον καινούριο πτωχευτικό κώδικα και από τη διαδικασία της πτώχευσης είναι η δυνατότητα του φυσικού προσώπου, εμπόρου ή ιδιώτη ή του νόμιμου εκπροσώπου του πτωχού νομικού προσώπου, να ζητά από το δικαστήριο τη δυνατότητα εξαίρεσης της εκποίησης της κύριας κατοικίας του διά της καταβολής στους δανειστές του, σύμφωνα με τις διατάξεις περί προνομίων, της αξίας της κατοικίας σε τρόπο ώστε ο πτωχός να μη χάνει την κατοικία του.

Από 1/1/2021 δεν υφίσταται καμιά απολύτως νομοθετική προστασία της πρώτης και κύριας κατοικίας

Δυστυχώς όμως από 1/1/2021 δεν υφίσταται καμιά απολύτως νομοθετική προστασία της πρώτης και κύριας κατοικίας, με αποτέλεσμα να εκφράζονται φόβοι για επανάληψη ή για μεταφορά στην Ελλάδα του ισπανικού μοντέλου, όπου εκατοντάδες χιλιάδες Ισπανοί δανειολήπτες εξώστηκαν βίαια από τις κατοικίες τους μετά τη διενέργεια πλειστηριασμών, με αποτέλεσμα πάνω από 1 εκατ. κατοικίες στην Ισπανία να έχουν περιέλθει στην ιδιοκτησία είτε των ισπανικών τραπεζών είτε των funds είτε των servicers και πάνω από 3 εκατ. Ισπανοί πολίτες εξαιτίας αυτής της καταστάσεως να έχουν στερηθεί το δικαίωμα της αξιοπρεπούς διαβίωσης.

«Ιδιαίτερο προβληματισμό και ανησυχία προκαλεί το γεγονός ότι αίτημα για πτώχευση μπορεί να υποβάλει ένας και μόνος πιστωτής»

 

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι μια τράπεζα, funds, servicers μόνο μπορεί να οδηγήσει τον οφειλέτη σε πτώχευση, αν δεν εξυπηρετεί κανονικά τις δόσεις του για ένα εξάμηνο, επειδή, για παράδειγμα, τέθηκε σε εκ περιτροπής εργασία με τα νέα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας και έχασε το μισό εισόδημά του, θα μπορεί να τεθεί σε διαδικασία πτώχευσης από τους δανειστές του.

Από τα παραπάνω συνάγεται ότι ακόμη και το δικαίωμα στην ελάχιστη αξιοπρεπή διαβίωση του οφειλέτη υποχωρεί μπροστά στα συμφέροντα των πιστωτών, καθότι η απώλεια της κατοικίας είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε εξαθλίωση χιλιάδες Έλληνες συμπατριώτες μας, αφού είναι γνωστό ότι λόγω της ανεργίας και της υποαπασχόλησης θα είναι αδύνατον γι’ αυτούς να νοικιάζουν αξιοπρεπείς κατοικίας , λόγω της γενικότερης εκτίναξης του ύψους των μισθωμάτων κατοικιών, επιπρόσθετα του γεγονότος ότι δεν κατασκευάζονται καινούριες κατοικίες και επομένως ελαχιστοποιείται το διαθέσιμο απόθεμα κατοικιών. 

Εκφράζονται βάσιμες ενστάσεις για την ανεξέλεγκτη εξάπλωση των πτωχεύσεων. Πρόβλεψη του υπογράφοντος αποτελεί το γεγονός ότι θα βρεθούμε αντιμέτωποι στην προσεχή τριετία με ένα τσουνάμι πτωχεύσεων ιδιωτών. Άλλωστε, οι περισσότερες διατάξεις του νέου κώδικα αποσκοπούν στην απλοποίηση και την επιτάχυνση της διαδικασίας της πτώχευσης, προς όφελος φυσικά κυρίως των τραπεζών, funds, servicers.

Με απόλυτη βεβαιότητα εκφράζεται η πρόβλεψη ότι θα υπάρξει έμμεση χειροτέρευση της θέσης των εργαζομένων, όπως και του Δημοσίου και ασφαλιστικών ταμείων και φυσικά των μικρότερων πιστωτών, προμηθευτών κ.λπ., προς όφελος των τραπεζών, funds, servicers.

Καθώς μπαίνουν ως πρώτη τάξη προνομιούχων απαιτήσεων οι οφειλές από χρηματοδοτήσεις προς τις επιχειρήσεις κατά το στάδιο της εξυγίανσης, οι οποίες, όπως γίνεται εύκολα κατανοητό, σχεδόν μόνο από τράπεζα μπορούν να προέρχονται.

 

Στερείται δικλίδων ασφαλείας ο νέος πτωχευτικός

Συμπερασματικά, ο νέος πτωχευτικός κώδικας κρίνεται ότι στερείται  δικλίδων ασφαλείας ανάμεσα στα συμμετέχοντα μέρη, με αποτέλεσμα, λόγω της δεσπόζουσας θέσης των τραπεζών, funds, servicers, να λειτουργεί ετεροβαρώς και προς όφελος της ισχυρότερης πλευράς .

 

«Το 95% των ιδιωτών θα οδηγούνται υποχρεωτικά στην πτώχευση, θα χάνουν άμεσα την πρώτη και κύρια κατοικία»

 

Επιπρόσθετα προς τα ανωτέρω, αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι το δικαίωμα παραμονής στην πρώτη και κύρια κατοικία τους ακόμη και μετά τον πλειστηριασμό, όπως αναφέρεται στον καινούριο πτωχευτικό, θα το έχουν τα ευάλωτα οικονομικά νοικοκυριά, δηλαδή με ετήσιο εισόδημα κάτω από 9.000 €. Πρακτικά αυτό σημαίνει δύο πράγματα:

α) Ότι το 95% των ιδιωτών, φυσικών προσώπων, μικροεμπόρων που θα οδηγούνται υποχρεωτικά στην πτώχευση θα χάνουν άμεσα την πρώτη και κύρια κατοικία τους, διότι στατιστικά θα έχουν ετήσιο εισόδημα, ή ατομικό ή οικογενειακό, πάνω από 9.000 €.

β) Υπολογίζεται ένα ελάχιστο ποσοστό, της τάξεως του 5%, που θα έχει ετήσιο εισόδημα κάτω από 9.000 € ότι θα διατηρεί το δικαίωμα να παραμείνει στο σπίτι του, πληρώνοντας όμως ενοίκιο στον καινούριο ιδιοκτήτη του σπιτιού, που στη συγκεκριμένη περίπτωση θα είναι fund, με τους εξής όμως εκπληκτικούς όρους και προϋποθέσεις:

  • Είτε έναν χρόνο μείνει στην κατοικία του ο δανειολήπτης είτε τρία χρόνια και αν για τον οποιονδήποτε λόγο επιλέξει να φύγει από το σπίτι που ενοικιάζει από το fund, θα οφείλει σωρευτικά 12 χρόνια ενοίκια στο fund, τα οποία θα είναι και δικαστικά απαιτητά.
  • Με τη συμπλήρωση 12 ετών στην πρώην κατοικία του ο δανειολήπτης, και υπό την προϋπόθεση ότι πληρώνει ανελλιπώς το ενοίκιο που θα του έχει οριστεί, αποκτά το δικαίωμα να επαναγοράσει το σπίτι του στην εμπορική αξία που θα του οριστεί αυθαίρετα και μονομερώς από το fund. Στην περίπτωση που δεν μπορέσει να ανταποκριθεί στο αιτούμενο ποσό επαναγοράς της κατοικίας του, τότε υποχρεωτικά οδηγείται στην έξωση, χωρίς να έχει κανένα άλλο δικαίωμα η ένσταση να προβάλει. Έτσι λοιπόν εάν κάποιος χαμηλοσυνταξιούχος 65 ετών ενοικιάσει το σπίτι του που έχασε στον πλειστηριασμό, στα 77 έτη του θα βρεθεί είτε στον δρόμο είτε σε κάποια παράγκα, κατά το παράδειγμα της Ισπανίας.
  • Με τη συμπλήρωση της 12ετίας και στη συνέχεια με τον αυθαίρετο προσδιορισμό της εμπορικής αξίας από τον νέο ιδιοκτήτη του σπιτιού, δηλαδή το fund, δυστυχώς δεν προσμετρώνται ό,τι χρήματα έχει καταβάλει ο δανειολήπτης τόσο κατά τη διάρκεια αποπληρωμής του δανείου του (δηλαδή τις δόσεις που κατέβαλλε), καθώς δεν προσμετρώνται ούτε τα ενοίκια των 12 ετών, π.χ. αν κάποιος πήρε ένα αρχικό δάνειο 100.000 € και μέχρι να οδηγηθεί στον πλειστηριασμό η κατοικία του είχε καταβάλει 140.000 € και αν υποθετικά πληρώνει ένα μηνιαίο ενοίκιο μετά τον πλειστηριασμό προς το fund 250 €, δηλαδή 3.000 € ποσά ενοικίων ετησίως, έχουμε συνολικές καταβολές ενοικίων 36.000 € σε 12 έτη, επομένως σύνολο καταβολών δόσεων και ενοικίων 156.000 €.Στην προκειμένη περίπτωση, η αξία επαναγοράς της κατοικίας δύναται να οριστεί αυθαίρετα στις 150.000 €.

Ουσιαστικά το θέατρο του παραλόγου, γιατί στη ζητούμενη εμπορική αξία επαναγοράς της κατοικίας δεν λογίζονται και δεν αφαιρούνται ούτε οι πρότερες καταβολές δόσεων του δανείου ούτε τα ενοίκια.

«Καμία σχέση η Ελλάδα του αύριο με την Ελλάδα του χθες και του σήμερα»

Συμπερασματικά, ύστερα από τρία χρόνια στην Ελλάδα το αύριο δεν θα έχει καμία σχέση με την  Ελλάδα του χθες που μεγαλώσαμε και με την Ελλάδα του σήμερα που ζήσαμε και ζούμε.

Προβλέπεται μια ραγδαία χειροτέρευση του βιοτικού επιπέδου, μια φτωχοποίηση και περιθωριοποίηση μεγάλων τμημάτων της μεσαίας τάξης, μια επικράτηση στην αγορά μονοπωλίων, ολιγοπωλίων και καρτέλ και δυστυχώς μια συνεχή φυγή (Brain Drain) δεκάδων χιλιάδων εξειδικευμένων επιστημόνων, τεχνικών καθώς και διοικητικού προσωπικού στις ηλιακές ομάδες από 30 έως 65 ετών, δηλαδή στις πλέον παραγωγικές ηλικίες που θα προστεθούν στους ήδη 500.000 που έχουν μεταναστεύσει.

Άραγε με ποιο ανθρώπινο, παραγωγικό, επιστημονικό, ανθρώπινο δυναμικό θα μπορέσουμε να ανατάξουμε τη χώρα μας μέσα στην επερχόμενη θύελλα γεωπολιτικών, γεωστρατηγικών, παγκόσμιων οικονομικών εξελίξεων;».