Εθισμός Εφήβων Διαδίκτυο: Σχεδόν διπλασιάστηκε λόγω lockdown

έφηβη «σερφάρει» στο Διαδίκτυο στο lockdown
Unsplash

Ποσοτική και ποιοτική έρευνα της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) ΕΚΠΑ και της γραμμής «Υποστηρίζω», που λειτουργεί στο Νοσοκομείο Παίδων «Παν. & Αγλ. Κυριακού», έδειξε πως σχεδόν διπλασιάστηκε ο εθισμός των εφήβων στο διαδίκτυο λόγω των lockdown, με τις διαδικτυακές συμπεριφορές υψηλού κινδύνου να «αγγίζουν» το 50%. 

Παράλληλα, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, αυξήθηκε κατά 10% ο αυτοτραυματισμός στα κορίτσια, ενώ παρατηρήθηκε διπλασιασμός του καταθλιπτικού συναισθήματος και στα δύο φύλα.

έφηβος και πληκτρολόγιο
Unsplash

Αναφορικά με τα σημαντικά προβλήματα στην ψυχοκοινωνική υγεία παιδιών και εφήβων, μίλησε στο Πρακτορείο Fm και στην εκπομπή της Τάνιας Η. Μαντουβάλου «104,9 Μυστικά Υγείας» η αναπλ. καθ. Παιδιατρικής - Εφηβικής Ιατρικής, Επιστημονική Υπεύθυνη της Μονάδας Εφηβικής Υγείας και Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής, κυρία Άρτεμις Τσίτσικα.

Πολλές οι αλλαγές στη συμπεριφορά των εφήβων λόγω των lockdown

Η ίδια ανέφερε πως κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown, όπου σημειώθηκε «μία αιφνίδια και απότομη μεταβολή της καθημερινότητας, αλλά δεν υπήρχε γνώση για το τι ακριβώς συμβαίνει, είδαμε πολλές αλλαγές στη συμπεριφορά των εφήβων, οι οποίες εντάθηκαν στο δεύτερο lockdown».

Εν συνεχεία, σημείωσε πως «παρατηρήθηκε ένα υπερβολικό άγχος, κάποιες φοβίες, καταθλιπτικό συναίσθημα που σχεδόν διπλασιάστηκε, και το κυριότερο, ένα αίσθημα παραίτησης και έλλειμμα προοπτικής».

Και συνέχισε λέγοντας: «Στα κορίτσια είδαμε μία εσωτερίκευση, σε κάποιες περιπτώσεις είδαμε αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές, όπως ο αυτοτραυματισμός, που έφτασε το 10% σύμφωνα με τις παρατηρήσεις μας, αλλά και από τη διεθνή βιβλιογραφία. Ενώ τα αγόρια είχαν μία επιθετικού τύπου εξωστρεφή συμπεριφορά, και υπήρξαν και επεισόδια ενδοοικογενειακά, αλλά και στο ευρύτερο περιβάλλον τους».

«Για να γυρίσουν τα παιδιά στην κανονικότητα χρειάζονται υποστήριξη»

Τα μικρότερα παιδιά, σύμφωνα με την αναπλ. καθ. Παιδιατρικής Tσίτσικα, αντιδρούν περισσότερο με άτυπες συμπεριφορές, π.χ. αντιδρούν υπερβολικά σε μία άσχετη στιγμή, ή δεν συνεργάζονται, ειδικά όταν κάποιος δεν τους εξηγεί τι ακριβώς συμβαίνει και ακούν π.χ. ψιθύρους στο σπίτι. Έτσι νιώθουν ανασφάλεια και γεμίζουν άγχος που εκδηλώνεται σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων τους, γιατί καταλαβαίνουν ότι κάτι δεν πάει καλά.

Η κυρία Τσίτσικα είπε επίσης: «Όσον αφορά την "ψηφιακή ζωή" των εφήβων, προ πανδημίας σε έρευνα που είχαμε κάνει στην επικράτεια ήδη ήταν πολύ ψηλά τα ποσοστά εθισμού, έφταναν στο 30-40% του εφηβικού πληθυσμού, με τη σοβαρή συμπεριφορά εξάρτησης να αγγίζει το 8%. Τώρα πλέον φτάνουν στο 50-60% και η σοβαρή συμπεριφορά εξάρτησης αγγίζει έως και το 15%».

«Επίσης, παρατηρείται μία αύξηση διαδικτυακών συμπεριφορών υψηλού κινδύνου, όπως ο εκφοβισμός που έφτασε το 50%, ρητορική του μίσους, επιθετικότητα δηλαδή ψηφιακά. Είδαμε μία υπερβολή στη χρήση του διαδικτύου», πρόσθεσε. 

Και συμπλήρωσε: «Η τηλεκπαίδευση που ήταν μία αναγκαία συνθήκη και προσέφερε πολλά, σίγουρα κούρασε και είχε μία μεγάλη επίπτωση στη σχολική τους ζωή, καθώς παρατηρήθηκε σχολική άρνηση, έλλειμμα κινήτρου να βγαίνουν από το σπίτι κλπ».

Σε ό,τι αφορά το πώς θα εξελιχθούν και πότε θα εξαλειφθούν όλα αυτά τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στην ψυχοκοινωνική υγεία παιδιών και εφήβων η κυρία Τσίτσικα είπε πως πρόκειται για μία κατάσταση που θα μας ακολουθήσει για μήνες, ίσως ένα ή δύο χρόνια, εξηγώντας πως «για να γυρίσουν τα παιδιά στην κανονικότητα χρειάζονται υποστήριξη και από την οικογένεια, αλλά και από προγράμματα που θα εφαρμόσουμε για να τα ενισχύσουμε μέσα στο σχολείο». 

Πώς σας φάνηκε αυτό το άρθρο;

  • Διαφωνώ απόλυτα
  • Συμφωνώ απόλυτα