Στον ιερό τόπο των Ηπειρωτών κι όλων των Ελλήνων, εκεί που οι ιερείς ξάπλωναν στο έδαφος του μαντείου για ν’ ακούσουν τα μηνύματα που έστελνε ο Δίας με τη φωνή της Φύσης, η Dodona, όπως αποκαλούν το αρχαίο θέατρο οι ξένοι τουρίστες, θα γιορτάζει μαζί με τις εξαίσιες μουσικές της Φιλαρμονικής την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης στο κάτω κοίλο.
Εξήντα δύο χρόνια από το ανέβασμα της πρώτης παράστασης, 22 χρόνια μετά την έναρξη των έργων στο μεγαλύτερο σε χωρητικότητα σωζόμενο θέατρο της αρχαιότητας (18.000 θέσεων) και 12 χρόνια από το ξεκίνημα των εργασιών στην κάτω ζώνη του θεάτρου με τις συνολικά εννέα κερκίδες 2000 θέσεων, αρχαιολόγοι, αρχιτέκτονες, πολιτικοί μηχανικοί, συντηρητές και εργατοτεχνίτες «κέρδισαν το στοίχημα» με τη θρυμματοποίηση, την υγρασία και τις κακές καιρικές συνθήκες κι έφεραν σε πέρας το μεγαλύτερο «έργο αποκατάστασης και ανάδειξης αρχαίου θεάτρου» στην Ελλάδα, ανανεώνοντας για τους επόμενους αιώνες το «συμβόλαιο ζωής» του στην κοιλάδα του Τόμαρου.
Σύμφωνα με στοιχεία που διέθεσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αρχαιολόγος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων Χαρά Καππά, «περισσότερα από 1000 εδώλια (καθίσματα), βάρους έως 500 κιλών, από υπόλευκο και φαιό ασβεστόλιθο, αποξηλώθηκαν από τη θέση τους στις κερκίδες 1- 9, ανυψώθηκαν, μετακινήθηκαν και οδηγήθηκαν στο παρακείμενο εργοτάξιο, μέσω ειδικής γερανογέφυρας, που έχει στηθεί στο χώρο. Ένα ένα (σε μια διαδικασία που διαρκεί 28 ημέρες για το κάθε εδώλιο, περίπου έναΝ χρόνο η κάθε κερκίδα) καθαρίστηκαν, έγινε συμπλήρωση υλικού των φθαρμένων σημείων, συγκολλήθηκαν και επανατοποθετήθηκαν στη θέση τους, αφού είχε προηγηθεί ανασκαφή μέχρι το βραχώδες υπόβαθρο καθώς και διαμόρφωση του σημείου».
«Με αυτόν τον τρόπο και βάσει φωτογραφικής τεκμηρίωσης και μελέτης», όπως σημείωσε η αρχαιολόγος Ελένη Μωυσιάδη, που ξενάγησε την περασμένη εβδομάδα στον αρχαιολογικό χώρο Έλληνες και ξένους δημοσιογράφους, «διορθώθηκαν και τα λάθη στην αρχική τοποθέτηση που είχαν γίνει τη δεκαετία του ‘60, όταν πλάκες του διαζώματος και εδώλια από την πάνω ζώνη τοποθετήθηκαν χαμηλότερα σε άλλες θέσεις».
Το έργο της αποκατάστασης της α’ φάσης, ενταγμένο στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ήπειρος 2014-2020», με προϋπολογισμό 5 εκατ. Ευρώ, αντιμετώπισε με καινοτόμα μεθοδολογία το σημαντικότερο πρόβλημα του θεάτρου της Δωδώνης, που αφορούσε το αρχαίο δομικό υλικό. Όπου χρειάστηκε, τοποθετήθηκαν επίσης νέα εδώλια και ειδικό κονίαμα, με το ίδιο όμως δομικό υλικό της αρχαιότητας, το οποίο προέρχεται από σημερινά λατομεία της Κληματιάς Ζίτσας που λειτουργούν πάνω στην ίδια φλέβα ασβεστόλιθου, στην οποία λειτουργούσαν τα λατομεία του 3ου αιώνα.
Όπως τόνισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αν. προϊσταμένη της ΕΦΑ Ιωαννίνων Βαρβάρα Παπαδοπούλου, «η αναστήλωση του εμβληματικού θεάτρου της Δωδώνης, που θεωρείται η κορωνίδα των υλοποιούμενων εργασιών του αρχαιολογικού χώρου συνιστά μία καινοτόμο διαδικασία, απόσταγμα πολύχρονων και εξειδικευμένων μελετών». Οι επεμβάσεις γίνονται με τις πλέον σύγχρονες μεθόδους και γι’ αυτό, ειδικοί επισημαίνουν ότι το έργο στο θέατρο της Δωδώνης μπορεί να αποτελέσει πιλότο για την αποκατάσταση άλλων αρχαίων θεάτρων στην Ήπειρο κι αλλού.
Στο τέλος Ιουνίου, πάντως, ο μηχανισμός της γερανογέφυρας πρόκειται να μετακινηθεί στο μεσαίο διάζωμα, απ’ όπου θα ξεκινήσει η β΄ φάση αποκατάστασης στην δεύτερη ζώνη. Ήδη, όπως ανέφερε η κ. Καππά, έχουν εγκριθεί οι μελέτες από το ΚΑΣ και ξεκίνησε η μετακίνηση εδωλίων από τις μεσαίες κερκίδες.
Όπως έγινε γνωστό από το ΥΠΠΟ, στην εκδήλωση για την ολοκλήρωση της αποκατάστασης της κατώτερης ζώνης του κοίλου και την απόδοσή της στο κοινό, την ερχόμενη Τρίτη, θα παραστεί η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
Πέντε αρχαία θέατρα μία Ήπειρος, i-thea, αποκατάσταση και τουριστική ανάπτυξη
Το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης, που έχτισε (τον 3ο αι) ο βασιλιάς της Ηπείρου Πύρρος και το ξακουστό μαντείο της είναι ένα από τα πέντε «Θέατρα της Ηπείρου» της Πολιτιστικής Διαδρομής που συντονίζει η Αναπτυξιακή «Ήπειρος ΑΕ» κι απευθύνεται στον πολιτιστικό τουρισμό.
Η παρουσίαση της Πολιτιστικής Διαδρομής σε fam trip (ταξίδι εξοικείωσης) Ελλήνων και ξένων δημοσιογράφων, υλοποιήθηκε από την Αναπτυξιακή Ήπειρος Α.Ε, στο πλαίσιο του έργου «Integrated Approaches for Cultural Heritage Promotion: Ancient Theatres & Sites Route as Branded Destination» («Ολοκληρωμένες Προσεγγίσεις για την Προώθηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς: Η Διαδρομή των Αρχαίων Θεάτρων και Χώρων ως Επώνυμος Προορισμός») με ακρωνύμιο i-Thea (INTERREG Ελλάδα-Αλβανία 2014-2020).
Οι ξεναγήσεις αποτέλεσαν εκτός των άλλων και μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για την αποτύπωση των έργων αποκατάστασης - συντήρησης και διαμόρφωσης που έχουν πραγματοποιηθεί από το ΥΠΠΟ τα τελευταία χρόνια με εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους στα αρχαία θέατρα Δωδώνης, Γιτάνων, Αμβρακίας, Κασσώπης, Νικόπολης και των αρχαιολογικών τους χώρων. Με εξαίρεση αυτό της Νικόπολης (κατασκευάστηκε τον 1ο αι π.Χ), τα αρχαία θέατρα χτίστηκαν στην εποχή της ακμής του κοινού των Ηπειρωτών (3ος αι.), τρία απ’ αυτά από τον βασιλιά Πύρρο. Έχουν ιστορία 2500 χρόνων και είναι συνδεδεμένα στην πολιτιστική διαδρομή, συνολικού μήκους 344 χιλιομέτρων, που διατρέχει και τις 4 Περιφερειακές Ενότητες της Ηπείρου(Ιωαννίνων, Θεσπρωτίας, Άρτας, Πρεβέζης) φιλοδοξώντας να αποτελέσει τον κινητήριο μοχλό τουριστικής και περιφερειακής ανάπτυξης.