Ισραήλ: Ποιος είναι ο Άραβας πολιτικός που εντάχθηκε στην κυβέρνηση συνασπισμού;

Μανσούρ Αμπάς
Πηγή: ap.org

Το ισραηλινό αραβικό κόμμα Ράαμ του ισλαμιστή Μανσούρ Αμπάς, επισημοποίησε την Τετάρτη το βράδυ τη στήριξή του στον σχηματισμό ενός κυβερνητικού συνασπισμού κατά του Μπέντζαμιν Νετανιάχου, αίροντας έτσι ένα από τα τελευταία εμπόδια για τον σχηματισμό κυβέρνησης στο Ισραήλ.

Ο Αμπάς «υπέγραψε τη συμφωνία συνασπισμού για τον σχηματισμό μιας κυβέρνησης ενότητας», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το γραφείο του ηγέτη της αντιπολίτευσης Γιαΐρ Λαπίντ.

Ο Μανσούρ Αμπάς, συντηρητικός ισλαμιστής, στο παρελθόν έχει αναφέρει στίχους από το Κοράνι που ζητούσαν τη δημιουργία «μιας ευκαιρίας για μια κοινή ζωή, στον ιερό και ευλογημένο τόπο για τους οπαδούς των τριών θρησκειών και των δύο λαών» και απευθύνεται στους εβραϊκό κοινό με το σύνθημα «τώρα είναι η ώρα για αλλαγή».

Στα τέλη Ιανουαρίου, ο Αμπάς διαχωρίστηκε από τα άλλα αραβικά κόμματα πλειοψηφίας όταν αυτά αρνήθηκαν να δεχτούν το τελεσίγραφό του να καταψηφίσουν τα θέματα των ΛΟΑΤΚΙ. Το συντηρητικό μουσουλμανικό κόμμα του αποφάσισε να οδεύσει μόνο του στις εκλογές του Μαρτίου και κέρδισε τέσσερις έδρες.

Κανένα αραβικό κόμμα δεν υπήρξε ποτέ μέλος κυβερνητικού συνασπισμού στο Ισραήλ και η τελευταία φορά που ένα αραβικό κόμμα συμμετείχε σε έναν συνασπισμό ήταν το 1993.

Από τι χαρακτηρίζεται ο πολιτικός του λόγος;

Τα μηνύματά του αν και διακατέχονται από ισότητα, αδελφότητα και συνεργασία με τους Ισραηλινούς αντιμετωπίστηκε με μίσος από τα άλλα δεξιά κόμματα, τα μέσα ενημέρωσης και ευρύτερα τους Ισραηλινούς κατοίκους. Αυτό που κάνει τον Αμπάς να διαφέρει από άλλους Παλαιστίνιους-Άραβες πολιτικούς στο Ισραήλ είναι η προφανής προθυμία του να εγκαταλείψει την παλαιστινιακή του ταυτότητα, την παλαιστινιακή υπόθεση και την απροθυμία του να αμφισβητήσει το σιωνιστικό σχέδιο προκειμένου να κερδίσει το Ισραηλινή δεξιά και να παίξει τον ρόλο του «καλού Άραβα», ένας όρος που χρησιμοποιείται στον Ισραηλινό λόγο για να περιγράψει τον ιδανικό Άραβα πολίτη που είναι πιστός και υπάκουος.

Ενώ η ομιλία του Αμπάς φαντάζει «ευκολοχώνευτη» στα αυτιά των Ισραηλινών, οι αντιδράσεις στην Παλαιστινιακή-Αραβική κοινότητα ήταν έντονες. Οι υποστηρικτές του τον χαιρέτισαν ως ρεαλιστή αλλά οι αντίπαλοί του εξέφρασαν μεγάλη απογοήτευση για την υποτακτική του στάση.

Ενώ ορισμένοι, όπως ο Αμπάς και οι υποστηρικτές του, βλέπουν την παλαιστινιακή υπόθεση ότι έχει εξαντληθεί από τις αραβικές χώρες και ως εκ τούτου είναι πλέον καιρός «να προχωρήσουμε και να ενταχθούμε στην ισραηλινή κοινωνία», κάποιοι άλλοι δεν είναι ακόμη πρόθυμοι να εγκαταλείψουν τις παλαιστινιακές φιλοδοξίες για ελευθερία και αυτοδιάθεση, όπως αναφέρουν τα διεθνή μέσα ενημέρωσης. 

Αντιδράσεις για το Παλαιστινιακό
Πηγή: ap.org

Αντιδράσεις από τους Παλαιστίνιους

Οι Παλαιστίνιοι στη Γάζα κατηγόρησαν τον Αμπάς ότι είναι «ευκαιριακός» Ισλαμιστής μέλος της Μουσουλμανικής Αδελφότητας. Ο κάτοικος της Γάζας Ounallah Abusafia, 67 ετών, δήλωσε σε ξένα μέσα ενημέρωσης ότι: «Παρά το ότι είναι ένας από τους Αδελφούς, όταν προκύπτει η ευκαιρία, αναζητά μόνο τα δικά του συμφέροντα».

«Κατά τη διάρκεια της κλιμάκωσης της έντασης στη Λωρίδα της Γάζας, ο [Αμπάς] έμεινε μακριά από τον [Ισραηλινό πρωθυπουργό Νετανιάχου από φόβο μην του ασκηθεί σκληρή κριτική. Ισχυρίζεται ότι φροντίζει και εργάζεται για το καλό των 48 Παλαιστινίων », ή των Αράβων Ισραηλινών», πρόσθεσε ο Abusafia, «ενώ η αλήθεια είναι ότι νοιάζεται μόνο για τον εαυτό του».

Ο πολιτικός αναλυτής και εμπειρογνώμονας των Ισραηλινών υποθέσεων στη Γάζα, Χασάν Λάφι, δήλωσε ότι τα κίνητρα του Αμπάς είναι βαθύτερα. «Ο Μανσούρ Αμπάς είναι μια αμφιλεγόμενη φιγούρα που, προφανώς, δεν εκπροσωπεί τους 48-Παλαιστινίους», δήλωσε ο Λάφι στο The Media Line. «Θέλει να μπει στη νέα κυβέρνηση για να πάρει όσο το δυνατόν περισσότερα προσωπικά κέρδη και να δημιουργήσει μια εναλλακτική ηγεσία των 48-Παλαιστινίων, εκτός από την υπάρχουσα».

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι Παλαιστίνιοι δεν περιμένουν να υπάρξει θεμελιώδης διαφορά στην κατάστασή τους υπό τη νέα κυβέρνηση ενότητας, η οποία περιλαμβάνει έναν συνασπισμό κομμάτων από το κέντρο, τη δεξιά καιτην  αριστερά.