Το τραγούδι του 4ου ΓΕΛ Ιωαννίνων για το μαθητικό διαγωνισμό “Κάν’το να ακουστεί” που διοργανώνει το European School Radio, ήταν αυτό που κέρδισε την πρώτη θέση. Η μαθήτρια Μαρία Γκοντού που ερμήνευσε και έγραψε το κομμάτι, έκανε περήφανους τους φίλους και συγγενείς της. Το δημιούργημά της κατάφερε να ξεχωρίσει και μαζί με άλλα δύο τραγούδια από μαθητές της Κύπρου, έφτασαν στη τελευταία φάση. Νικήτρια αναδείχθηκε η Μαρία και μιλά στο news2u.gr για την εμπειρία της, τους υπόλοιπους διαγωνιζόμενους και το σχολικό bullying.
Το νικητήριο τραγούδι του διαγωνισμού που απέσπασε εξαιρετικές κριτικές:
-Πως βίωσες την συμμετοχή σου στο διαγωνισμό; Μίλησέ μας για το πως δημιούργησες το κομμάτι
Για μένα ήταν μια υπέροχη εμπειρία, όχι μόνο γιατί μου δόθηκε η ευκαιρία να εκφράσω μέσα από το τραγούδι μου δικές μου εμπειρίες και συναισθήματα αλλά επίσης γιατί πιστεύω ότι με έναν πολύ όμορφο τρόπο όπως είναι η μουσική, μίλησα για ένα τόσο επίκαιρο και ευαίσθητο θέμα, αυτό του εκφοβισμού που ταλαιπωρεί τόσους μαθητές σε όλα τα σχολεία. Μπορώ να πω ότι η σύνθεση και οι στίχοι δημιουργήθηκαν σχεδόν ταυτόχρονα, μέσα σε μια έμπνευση που μου βγήκε απολύτως αυθόρμητα. Η δουλειά που ακολούθησε για την ολοκλήρωση του, ήταν επίσης απολαυστική γιατί ένιωθα από την αρχή την πληρότητα αυτού που ήθελα μα στίχους και νότες να πω.
-Περίμενες ότι το τραγούδι σου θα κατακτήσει την πρώτη θέση;
Όταν ξεκίνησα την προσπάθεια για τη σύνθεση του τραγουδιού, ειλικρινά δεν υπολόγισα το διαγωνιστικό κομμάτι, με ενδιέφερε πρώτα απ’ όλα να μπορέσω να εκφράσω μουσικά τον ψυχισμό μου. Στην πορεία βλέποντας την ανταπόκριση που είχε η προσπάθεια μου, άρχισα να πιστεύω ότι μπορεί και να συμβεί! Ακόμη και τώρα πραγματικά δεν το πιστεύω.
-Πόσο σημαντική είναι η ενημέρωση γονέων και μαθητών για τον σχολικό εκφοβισμό;
Οπωσδήποτε πολύ σημαντική! Είναι τόσο σοβαρό αυτό το ζήτημα που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί παρά μόνο με γενική συμμετοχή, συζήτηση και οργάνωση και γύρω από όλους τους τρόπους και τις μεθόδους ώστε να βρεθεί επιτέλους ο τρόπος, πρώτα να περιορισθεί και στη συνέχεια να εξαλειφθεί αυτός ο εφιάλτης.
-Πιστεύεις ότι θα σταματήσει κάποια στιγμή αυτή η νοσηρή κατάσταση; Αν ναι ποιες ενέργειες πρέπει να γίνουν;
Θα έλεγα ότι είναι δυστυχώς εξαιρετικά δύσκολο. Και αυτό γιατί οι αιτίες που κρύβονται πίσω από αυτή την συμπεριφορά ξεκινούν από την ίδια την οικογένεια και είναι πολλές και σύνθετες. Όσον αφορά τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν θα μπορούσα να πω ότι λένε και οι στίχοι του τραγουδιού: «Από το είμαι στο εμείς γιατί όλοι μαζί, πιο δυνατοί».
- Δώσε μας ένα μήνυμα για τους θύτες και ένα για τα θύματα
Όσον αφορά τους θύτες θα ευχόμουν να βρεθεί τρόπος να εκλείψουν οι λόγοι που τους οδήγησαν σε αυτή την αχαρακτήριστη συμπεριφορά. Όσο για τα θύματα, θα ευχόμουν να βρουν τη δύναμη να μιλήσουν και μέσα από αυτό, να το ξεπεράσουν και να προχωρήσουν στη ζωή τους.
Περήφανοι και οι γονείς της Μαρίας, Γιάννης και Κατερίνα
«Είναι σταθερή μου πεποίθηση, ότι ο πυρήνας, το ξεκίνημα σ΄ αυτό που λέμε «χαρακτήρας» ενός παιδιού είναι η οικογένεια. Όταν οι γονείς και το οικογενειακό περιβάλλον είναι προβληματικό και όλοι ξέρουμε τι μπορεί να συντελεί σ αυτό, μοιραίο είναι ο χαρακτήρας του παιδιού να είναι προβληματικός. Η προβληματική συμπεριφορά πολλές φορές εκφράζεται με τυφλή προβληματικότητα, ίσως σαν εκτόνωση, ίσως σας εκδίκηση», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Γιάννης και συνεχίζει:
«Οι τρόποι θωράκισης κατά συνέπεια, ώστε το παιδί να μην βρεθεί είτε στη θέση του θύτη, είτε του θύματος κατά την άποψή μου, ξεκινούν και εξαρτώνται από το οικογενειακό περιβάλλον. Οι αρχές και οι αξίες που διαμορφώνουν χαρακτήρες με αντίστοιχα γνωρίσματα συνήθως δεν οδηγούν σε επιθετικές συμπεριφορές. Όσον αφορά τα θύματα είναι βέβαιο ότι οι γονείς και οι συμμαθητές είναι οι κύριοι παράγοντες που θα βοηθήσουν να περιοριστεί το φαινόμενο και οι τραγικές πολλές φορές συνέπειές του. Είναι δηλαδή μια συλλογική προσπάθεια, δύσκολη, σύνθετη όσο και οι αιτίες που γεννούν το φαινόμενο».
Συγχαρητήρια στη Μαρία και σε όσους βοηθούν να εξαφανιστεί το άρρωστο φαινόμενο του σχολικού (και όχι μόνο) εκφοβισμού